Lilly Kolmann

En liten pause i hverdagen – magnesiumbad med helsefordeler

En liten pause i hverdagen – magnesiumbad med helsefordeler

En liten pause i hverdagen – magnesiumbad med helsefordeler

Vi nærmer oss desember måned og mange er sikkert allerede godt i gang med juleforberedelser. For noen er dette ren nytelse – for andre kun stress. Uansett sinnstilstand kan en pause i ny og ne være en god ide for de fleste. Så hvorfor ikke ta et karbad eller fotbad som i tillegg har helsegivende effekt?

Da jeg var syk for flere år tilbake slet jeg med utslett, eksem og åpne sår i huden. Karbad med salt i var det eneste som syntes å lindre og lege sårene. Ikke den verste behandlingen heller spør du meg.

 

Epsom salt er en mineralforbindelse av magnesium og sulfat. Magnesium har en rekke roller i kroppen, inkludert å regulere aktiviteten av over 325 enzymer, redusere betennelse og hjelpe muskel- og nervefunksjoner. Sulfat hjelper med å øke opptaket av næringsstoffer, rense ut avfallsstoffer og kan bidra til å redusere hodepine og migrene.

Stress tapper kroppen for magnesium og øker nivået av adrenalin. Ved mangel på magnesium er muskelkrampe og uro i beina de mest kjente symptomene. Men mangel kan også forårsake kvalme, søvnvansker og tretthet. Magnesium hjelper til med å produsere serotonin som skaper en følelse av ro og avslapning. Forskning viser at magnesium også øker energi og utholdenhet ved å oppmuntre til produksjon av energi i cellene.

Det kan være vanskelig å få i seg nok magnesium gjennom maten. Og siden det tas best opp gjennom huden er karbad og fotbad en fin måte å tilføre magnesium på. (Magnesiumolje/spray som smøres på huden er også et godt alternativ).

 

Magnesiumsulfat (og bittersalt) er altså det samme som det populære epsomsaltet. Det blir relativt dyrt når man kjøper saltet på apotek eller i helsekost. Der koster det rundt 300 kr for 1 kg. På Felleskjøpet derimot får du kjøpt 25 kg til rundt 600 kr. Det er viktig å sørge for at du kjøper blå sekk da den er foodgrade. Grønn sekk har teknisk kvalitet og inneholder en liten mengde bly.

Ta med en god bok, legg deg i badekaret eller lag deg et fotbad og nyt en halvtimes tid i fred og ro. Fraråder å bytte ut bok med mobil, da denne aktiviteten stresser mer enn den roer. I tillegg har jeg dårlig erfaring med mobil som ikke er svømmedyktig i badekar…

Ha 2 kopper epsomsalt i badekaret og legg deg ned i 20 – 30 min for best opptak. Til fotbad bruker du ½ kopp. Ikke bruk såpe da det vil forstyrre magnesiumopptaket. Etterpå klapper du forsiktig huden tørr. Jeg liker å ta epsombad like før leggetid, siden magnesium forbedrer søvn.

 

Egenskapene til magnesiumsulfat/ epsomsalt:

  • bra for huden
  • bedrer søvn
  • reduserer muskelkramper og muskelsmerter
  • hjelper med å øke opptaket av næringsstoffer
  • lindrer hodepine og migrene
  • reduserer betennelse og er smertedempende
  • hjelper muskler og nerver til å fungere bedre
  • bedrer blodsirkulasjonen og kan forhindre blodpropp
  • øker effektiviteten av insulin i kroppen
  • hjelper til med å skylle ut avfallsstoffer som toksider (giftstoffer) og tungmetaller

 

Les mer her

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.