Lilly Kolmann

Rotmos – sunt, godt og lett å lage

Rotmos – sunt, godt og lett å lage

Rotmos – sunt, godt og lett å lage

Jeg får en del spørsmål om oppskrift og ingredienser når jeg legger ut bilder av mat på sosiale medier.

Det er bare det at jeg veldig sjelden bruker oppskrift. Rett og slett fordi det er det enkleste. Det er ikke slik at jeg aldri bruker det, men som oftest foretrekker jeg å lage på impuls. Nå skal det sies at det skorter på kreativiteten, jeg lager mye av det samme, men smaken og næringsinnholdet er det i alle fall ikke noe å utsette på. Det går helt fint an å lage mat uten oppskrift. Så lenge du bruker råvarer du liker har du kommet langt. Prøv deg frem med mengde og smak, til du finner en variant som passer for deg og dine smaksløker.

 

En gjenganger her i huset er rotmos.

Rotmos må være noe av det enkleste og smarteste man kan ha til middag.

Det er lett å lage, du får i deg forskjellige grønnsaker og det er både sunt og godt.

I tillegg er det gjerne en slager hos barn. Og dersom du har liggende noen småslappe råvarer i kjøleskapet er dette en ypperlig måte å unngå unødig kasting av mat. Noe av det beste jeg vet er faktisk rotmos med MYE olivenolje og godt krydder på.

 

Fremgangsmåte: 

  • Skyll, skrell og hakk opp det du måtte ha av grønnsaker som du vil ha i mosen. Jeg blander sammen det jeg har liggende, men bruker stort sett alltid søtpotet og gulrot som en slags base, da dette gir en rund og litt søtlig smak. I tillegg varierer jeg med blant annet vanlig potet, brokkoli, blomkål, kålrot og rødbete. Her er det bare fantasien som setter en stopper
  • Damp grønnsakene på en rist i en kasserolle eller kok dem i vann til de har blitt møre (blomkål og brokkoli legger jeg oppi litt etter de andre grønnsakene da disse trenger mindre koketid)
  • Hell av vannet og ta ut risten dersom du har brukt det.
  • Tilsette en boks linser eller bønner for å lure inn enda flere godsaker (bønner og linser inneholder kostfiber, protein og naturlig fett som virker positivt inn på blodsukkeret).
  • Jeg bruker også å helle litt kraft oppi gryta og gi den et lite raskt oppkok så krafta blir varm. Evt kan du også bruke litt av vannet fra kokingen
  • Bruk stavmikseren og kjør det hele til en jevn konsistens. Hvis du vil ha en mildere smak kan du blande inn litt melk eller kokosmelk.
  • Smør eller ghee (klarnet smør) er en god fettkilde å ha i rotmosen, både for smaken og slik at de fettløselige vitaminene i grønnsakene blir tatt opp i kroppen.
  • Til slutt tilsetter jeg diverse krydder, bla annet salt, pepper og gurkemeie (gurkemeie er betennelsesdempende og stimulerer immunforsvaret. Opptaket i kroppen øker sammen med pepper). Jeg er veldig glad i krydder fra Simply Organic, og bruker også flere gode krydderblandinger herfra. Disse får du tak i her. Har du ikke handlet på iHerb før kan du bruke koden min QEB500 og få 5 % rabatt på din første bestilling.

 

Rotmos passer til det meste av både fisk, kjøtt og salater.

Du bruker bare av de grønnsakene du ellers ville ha hatt til de diverse rettene.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.