Lilly Kolmann

Kokosolje i hverdagen

Kokosolje i hverdagen

Kokosolje i hverdagen

Kokosolje har lenge vært omtalt som et universalprodukt, og jeg sier meg helt enig. Dersom jeg skulle klare meg med kun ett produkt måtte det blitt kokosolje. Den har mange bruksområder, og her er noen av mine:

 

I mat:

Kokosolje består av omlag 90 % mettet fett og inneholder MCT (mellomlange fettsyrer) som tas direkte opp i leveren fra fordøyelsen. Her brenner leveren fett i stedet for å lagre det og øker derfor energiforbruket og forbrenningen. Kokosolje er gunstig for tarmbakteriene, er antibakteriell, styrker immunforsvaret og er med på å stabilisere blodsukkeret. Laurinsyre i kokosoljen bekjemper bakterier, sopp, virus og infeksjoner, og kan bidra til å øke det gode kolesterolet.

Super fettkilde å bruke i smoothie, is, baking, etc.

Siden kokosolje har så høyt innhold av mettede fettsyrer tåler den varme godt og er egnet til matlaging og steking. I forhold til andre extra virgin oljer så tåler denne oppvarming.

Et tips dersom du ikke er særlig glad i kokossmak er å bytte ut halve stekemengden med smør, da vil smørsmaken bli den dominerende.

 

Kroppsolje:

Det er flere år siden jeg byttet ut bodylotion med hjemmelaget kroppsolje. Da jeg var syk med ME fokuserte jeg mye på å redusere alt av ekstra belastninger for kroppen. Og siden det vi smører på huden trekkes inn i blodbanen, ble det naturlig å kutte ut kjemikaler på et så stort område som huden er.

Jeg smelter kokosoljen i vannbad og blander deretter inn eteriske oljer som gir en naturlig og god lukt og som i tillegg har terapeutiske virkninger som f.eks beroligende, betennelseshemmende, oppkvikkende, alt ettersom hva jeg måtte ønske.

 

Hudpleie:

Kokosolje er ypperlig som ansiktsrens og sminkefjerner. Jeg masserer hele ansiktet med olje og tørker godt av med en microfibervott vridd opp i varmt vann. Etterpå er huden både ren og fuktet. Så tørker jeg lett over huden med hjemmelaget ansiktsvann før jeg smører inn et tynt lag med kokosolje som nattkrem (på dagtid fungerer det bedre med en lettere olje dersom du blir fort blank i huden).

Det føltes litt rart i begynnelsen å smøre olje inn i huden, spesielt siden jeg har slitt mye med fet og uren hud. Men etter at jeg gikk over til oljer i hudpleien i tillegg til endret kosthold har huden aldri vært bedre. Perfekt som kuldekrem til ansiktet om vinteren, og som fuktighet på såre, tørre eller sprukne lepper.

 

Solkrem:

Kokosolje har en naturlig solfaktor. Det sies litt forskjellig, alt fra faktor 4 til faktor 8. Jeg bruker det der jeg sjelden blir solbrent og får samtidig i meg vitamin D gjennom solstrålene.

 

Baby og barn:

Laurinsyren i kokosolje finnes også i morsmelk. Laurinsyre er med på å bygge opp immunforsvaret og beskytte spedbarnet mot infeksjoner. Da datteren min var baby og jeg måtte bruke MME blandet jeg kokosolje inn i erstatningen for å få i henne mer fett (viktig for utvikling av hjernen) og laurinsyre. Hun fikk også kokosolje iblandet den første barnematen.

Siden kokosolje både gir fukt men samtidig en slags vannavstøtende hinne fungerer den utmerket til bleievask. Her i huset har vi kun brukt kokosolje og unngått sår stump og bleieutslett. Bruker det også i badevannet til datteren min.

 

Amming:

Jeg strevde veldig med amming de første månedene etter fødsel og er overbevisst om at å smøre inn brystvortene med kokosolje reddet meg fra såre og blødende brystvorter. De holdt seg helt fine hele prosessen igjennom, utrolig nok! Laurinsyren i kokosoljen er også fin for å forebygge sopp på brystvorter og trøske i munnen på baby. Dermed har du en helt naturlig “salve” uten sterke kjemikaler som babyen får i seg.

 

Hår:

Jeg tar kokosolje i hårtuppene for fuktighet eller som en kur før vask (ikke i hodebunnen, kun i lengdene).

 

Skjeggolje:

Smetter inn et innslag fra samboeren som sverger til kokosolje som skjeggolje. Etter å ha prøvd det meste av dyre skjeggoljer som har klødd som bare juling, har skjegget blitt fyldig og fint med kokosolje, og huden under helt fint uten tørr og sår hud.

 

Det er viktig å velge en olje av god kvalitet. Økologisk extra virgin er det aller beste. Et tegn på god kvalitet er at det lukter mye kokos når du åpner glasset og at oljen har et marmoret mønster.Kokosolje

Gode kokosoljer kan du få kjøpt på helsekostbutikker eller nettbutikker som AltShop eller Iherb. Har du ikke handlet på iHerb før kan du bruke koden QEB500 og få 5 % rabatt på din første bestilling. Jeg foretrekker denne pga kvalitet, pris og mengde. I utgangspunktet er glasskrukker å foretrekke, men da blir også vekten tilsvarende.

 

Mer om kokosfett kan du lese her.

3 thoughts on “Kokosolje i hverdagen

  1. Pingback: Hjemmelaget hudkrem - Lilly Kolmann

  2. Pingback: Hjemmelaget is - en sunn og knallgod variant

  3. Pingback: Våtservietter til baby - Lilly Kolmann Våtservietter til baby

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.